سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ

باشگاه هوشبری 922
 

 

به نام خدا


 

در این قسمت یکی از خدمات شرکت گوگل را که در پروپوزال نویسی مفید است، معرفی میکنم.


گوگل اسکولار


گوگل اسکالِر یا اسکولار جستجوگری از شرکت گوگل است که امکان جستجوی واژه‌های کلیدی در مقاله‌ها، رساله‌های علمی و گزارش‌های فنی را فراهم می‌کند.

یک موتور جستجوی تخصصی شده برای جستجوی  scholarly articles است.  عبارت scholarly article  به مقاله یا مقاله ی مروری (review) گفته می شود که بر اساس پژوهش (research) نوشته شده است و در ژورنال های آکادمیک به چاپ رسیده است. اصطلاحاً گفته می شود که این نوع مقالات peer- reviewd هستند، یعنی آنها توسط افراد متخصص در آن حوضه مرور شده اند و صحت آنها بررسی شده است. همچنین نویسندگان این مقالات مراجع مناسبی را برای حقایقی که در متن خود نوشته اند به خواننده ارائه داده اند تا خواننده با توجه به تحقیق های مشابه قبلی که انجام شده است در مورد اطلاعات بیان شده، صحت سنجی کند. به این دلیل است که مقالات پژوهشی یا همان scholarly articles از درجه ی اعتبار بالایی برخوردارد هستند. اغلب دانشجویان در ایران آنها را با عنوان مقاله آی اس آی می شناسند که این اصطلاح از نظر معنا و کاربرد با مقالات پژوهشی متفاوت است.

«اسکولار» به کار دانشجوهای ارشد می آید. آنهایی که دنبال مقاله ها، رساله های علمی و گزارش فنی درباره رشته های مختلف دانشگاهی - از پزشکی و فیزیک تا اقتصاد و علوم کامپیوتر - می گردند. در واقع شما با یک موتور جستجوی علمی طرف هستید. کلید واژه موردنظرتان را وارد می کنید و این موتور پژوهشگر شما را به دل منابع دانشگاهی و پژوهشی مثل کتاب ها، چکیده ها و رساله ها می برد. امکان جستجوی مقاله ها برحسب سال انتشار، مشاهده ارجاع ها و جستجو بر اساس آن، امکان مشاهده تعداد ارجاع ها، پیدا کردن نسخه های گوناگون مقاله در اینترنت و نمایش اطلاعات نویسندگان و پژوهشگران برتر، فقط بخشی از ژانگولربازی های این کاوشگر است. حتما برای جفت و جور کردن پایان نامه، گذرتان به این موتور جستجو خواهد افتاد.

امکانات و ویژگی ها:

نتایج جستجو براساس میزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می‌شود. بر خلاف موتور جست‌وجوی همگانی گوگل، در گوگل اسکالر مرتب کردن یافته‌ها بر اساس میزان ارجاع به آن توسط دیگر مولفان است و نه صرفا دفعات بازدید یا پیوند به آن در اینترنت، در نتیجه اولین مقاله هایی که به شما ارائه می شوند، قابل اعتماد و کاربردی تر هستند. 

می‌توان گفت که گوگل اسکالر بخش ویژه کاوش در مطالب علمی و پژوهشی است. شما با این کاوشگر می‌توانید در منابع دانشگاهی و پژوهشی شامل مقالات، رساله‌های دانشگاهی، کتاب‌ها، چکیده‌ها و متون حقوقی و قضایی به جست‌وجو بپردازید. منابع جست‌وجو شونده از پایگاه‌های ناشران دانشگاهی، انجمن‌های علمی، گنجینه‌های برخط، دانشگاه‌ها و دیگر پایگاه‌های علمی و پژوهشی خواهد بود.

گوگل اسکالر به شما کمک می‌کند که از یک جای مناسب در میان جهانی از پژوهش‌های دانشگاهی و سازمانی به جست‌وجو بپردازید و به اطلاعات مرتبط با زمینه کاری خود دست یابید.

گوگل اسکالر می‌کوشد تا اسناد را به همان شیوه پژوهشگران رتبه‌بندی کند، یعنی متن کامل هر سند را می‌سنجد و در نظر می‌گیرد که از کجا منتشر شده، چه کسی آن را نوشته، چند بار به آن استناد شده و تازه‌ترین استنادها از چه زمانی است. گوگل اسکالر شما را با اسناد کلیدی در هر زمینه پژوهشی ‌آشنا می‌کند و از این راه به همگان فرصت می‌دهد تا بر شانه‌های غول‌ها بایستند و در تولید اسناد علمی آینده نقش داشته باشند.

این سرویس توان‌مندی‌های گوناگونی را در اختیار کاربران ارائه می‌دهد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: امکان جست‌وجوی مقاله‌ها بر حسب سال انتشار، مشاهده ارجاع‌ها و جست‌وجو براساس آن، امکان مشاهده شمار ارجاع‌ها، یافتن نسخه‌های گوناگون مقاله در اینترنت، امکان ارائه ارجاع قالب‌بندی شده مقاله با فرمت‌های گوناگون، نمایش اطلاعات نویسندگان و پژوهش‌گران برتر.

در اسکولار نسخه های متفاوتی از یک مقاله قابل دسترسی است. البته بستگی به منبع مقاله دارد. می توانید Full text مقالات را از طریقOpen access journals  (مجلات رایگان) دریافت کنید. برای مقالاتی که در این مجلات نیستند، شما (یا موسسه شما) باید مشترک آن مجلات شوید. بدون توجه به منبع، می توانید برای تمام مقالات Abstract  (خلاصه مقاله) را مشاهده کنید. برای دسترسی به Full text ها بدون داشتن اشتراک، باید به کتابخانه ها مراجعه کنید. شاید آنجا بتوانید نسخه های پیش از چاپ مقاله را ببینید. البته باید بدانید نسخه های قبل از چاپ، دوباره ویرایش می شوند و تغییرات زیادی می کنند.
شما می توانید مقاله خودتان را در این موتور ثبت کنید. اسکولار به طور شبانه روزی در حال اضافه کردن منابع خودش است. اگر مقاله شما Online است ولی آن را پیدا نکردید، می توانید از ناشر یا مجمع علمی خود بخواهید با اسکولار ارتباط بگیرند تا مقاله شما هم در آنجا،Index  شود لازم است حداقل Abstract ها را به کسانی که مشترک شما نیستند ولی از طریق گوگل وارد می شوند، نشان دهید. برای بحث در مورد جزئیات می توانید از طریق ایمیل با اسکولار تماس بگیرید. با ایجاد یک پروفایل نویسندگی کارهای شما راه می افتد.

برداشته شده از:

www.downloadpaper.ir

www.wikipedia.org

www.bartarinha.ir

 


[ سه شنبه 93/5/28 ] [ 12:41 صبح ] [ Ehsan Hasani ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

Admin : Fariborz Nedaei
امکانات وب


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 124429